baner

CENTRALE TELEFONICZNE

 

Centrale telefoniczne opis funkcji oraz możliwości programowe

JAK DOBIERAĆ CENTRALE

 

Całe zagadnienie wydaje się być bardzo proste: wystarczy dobrać ilość linii telefonicznych miejskich i ilość linii wewnętrznych. I w zasadzie jest to prawda, choć nie do końca. Postaram się po krótce opisać funkcie jakie posiadają obecne centrale telefoniczne. Może to ułatwić Państwu zastanowienie się nad tym co jest istotne dla Was i pomóc w wyborze odpowiedniego urządzenia.

OPIS FUNKCJI

Linie zewnętrzne i wewnętrzne.

Jeśli posiadamy większą ilość środków płatniczych to możemy pomyśleć dalej nad naszymi zakupami. Na początku zastanówmy się nad ilością linii miejskich i linii wewnętrznych. Z naszego doświadczenia wynika, iż w sporej ilości przypadków określając wymagania techniczne danego sprzętu zaniżamy je. Bardzo często kiedy posiadamy już sprzęt znajdujemy dla niego dodatkowe zadania. Musimy zastanowić się czy w najbliższym czasie nie przewidujemy choćby niewielkiego wzrostu instalacji telefonicznej. Nie zawsze musimy kupować sprzęt posiadający większą ilość linii. Możemy kupić centralę posiadąjącą możliwość rozbudowy. Zapewni nam to, że centrala będzie rosła razem z nami:). Dobrze jest też przewidzieć, czy nie będziemy instalować linii ISDN. Obecnie sporo central telefonicznych, niestety tych trochę większych i droższych posiada możliwość rozbudowy o moduły ISDN. Tu należy wspomnieć o jednym: czy potrzebujemy linie ISDN. W globalnej skali odchodzi się od stosowania ISDN-u. Sama technologia nie jest już najnowsza (co bynajmniej jej nie dyskredytuje), pochodzi sprzed parudziesięciu lat. W polskich warunkach technogia ta posiada jeden minus (nie wspominam o warunkach finansowych, bo te ulegają zmianie), nie można po takiej linii "puścić" żadnego stałego łącza. Posiada ona parę zalet: zwielokrotnienie linii tam, gdzie brak "możliwości technicznych" podłączenia linii analogowych, dobrą jakość połączeń. I to chyba już, jeśli korzystamy z tej linii przy pomocy urządzeń analogowych. Posiada ona jeszcze inne zalety, ale te wykorzystać można posiadając jedynie odpowiedni osprzęt, czyli wyposażenie ISDN w centrali, lub chociaż telefon czy modem ISDN. Niestety sprzęt ten kosztuje parę razy więcej niż wyposażenie analogowe. Relacje te zmieniają się kiedy korzystamy z łączy ISDN-PRI, ale to raczej łącza dla dużych firm.

Połączenia zewnętrzne i wewnętrzne.


Teraz możemy przejść do parametrów użytkowych central. Wszystkie centrale posiadają podstawowe usługi takie same. Są to: odbieranie połączeń, przekazywanie rozmów, połączenia wewnątrz centrali (tzn. po liniach wewnętrznych), blokowanie wyjść na miasto lub udostępnianie tylko niektórych linii miejskich. I na tym cechy wspólne się kończą. Nawet w/w funkcje są realizowane w różny sposób i różne wyniki można przy ich pomocy osiągnąć.

Blokowanie linii czyli dyskryminacja.

Funkcja ta dostępna jest chyba we wszystkich centralach. W najprostszej postaci pozwala na blokowania kolejnych zer przy wychodzeniu na miasto. Blokujemy wyjście na miasto, połączenia na komórki i międzymiastowe (umożliwiając połączenia miejscowe), lub blokujemy połączenia międzynarodowe zezwalając na pozostałe. W bardziej zaawansowanej postaci przypisujemy dla danego abonenta możliwość dzwonienia na pewne kierunki lub na pewne numery(np. kierownik, ochrona, itp.). Oczywiście zawsze dostępne są numery alarmowe rodzaju 99x. W identyczny sposób można zaprogramować blokadę wyjść, czyli możemy zablokować określone numery lub kierunki np. komórki, połączenia międzynarodowe, lub wszelkie połączenia na 0-700. W niektórych typach central tego typu blokady można przełamać i dzwonić na zabronione kierunki po podaniu odpowiedniego hasła.

LCR czyli wybór tańszej drogi połączenia.

Ta funkcja umożliwia wykonanie połączeń poprzez innych operatorów niż np. T.P. Nie jest to oczywiście nic oryginalnego, ponieważ możemy tego dokonać i ze zwykłego telefonu. Cała zabawa polega na tym, iż dzieje się to w sposób automatyczny bez wiedzy użytkownika, przy czym w zależości od rodzaju centrali możliwe jest wstawienie różnej ilości cyfr jako prefiksu dostępowego do operatora. Jest to o tyle istotne, że często numery dostępowe są dość długie. Jeśli centrala nie będzie obsługiwała dość długiego ciągu cyfr połączenie automatyczne nie będzie możliwe.

Przenoszenie wywołania.

Funkcja ta umożliwia przenoszenie połączeń przychodzących na innych abonentów wewnętrznych. Njczęściej występuje podział tej funkcji na dwa rodzaje. Przeniesienie jednokrotne: zezwala na przeniesienie jednego wywołania i przeniesienie stałe, przekierowujące wywołanie na stałe pod inny numer wewnętrzny.

Gorąca linia.

Dzięki tej funkcji możemy ustawić na dowolnym aparacie wewnętrznym bezpośrednie połączenie z innym numerem wewnętrznym lub z linią zewnętrzną. W przypadku ustawienia jako gorącej linii wewnętrznej po podniesieniu słuchawki zadeklarowany numer (grupa numerów) wewnętrzny zaczyna dzwonić do momentu odbioru połączenia. Ustawiając gorącą linię zewnętrzną, po podniesieniu słuchawki dostaniemy od razu sygnał linii miejskiej. Przy takim ustawieniu jeśli chcemy połączyć się z innym abonentem wewnętrznym musimy powrócić do usług wewnętrznych centrali poprzez naciśnięcie "*" lub "#". Czasami istnieje możliwość ustawienia gorącej linii z opóźnieniem, dzięki czemu mamy czas na wykonanie połączeń wewnętrznych.

Konsultacja.


Ta cecha centrali akurat nie jest zbyt skomplikowana. Mamy możliwość w trakcie prowadzenia jakiejś rozmowy zawieszenia jej na chwilę, połączenia się z innym rozmówcą w celu konsultacji, po czym możemy powrócić do poprzedniej rozmowy.

Konferencja.

Konferencja umożliwia połączenie paru użytkowników w celu wspólnej rozmowy. Niektóre typy central umożliwiają połączenie 1 użytkownika zewnętrznego i paru wewnętrznych. Inne typy umożliwiają połączenie paru użytkowników zewnętrznych i paru wewnętrznych. Całą konferencją zarządza najczęściej jedna osoba, która podłącza i rozłącza uczestników konferencji. Jeśli zarządzający rozłączy się następuje koniec konferencji.

Zawieszenie linii, parkowanie linii.

Po odebraniu rozmowy czy to zewnętrznej czy wewnętrznej, można zawiesić daną rozmowę na pewien czas w celu konsultacji, odbioru innego połączenia lub przekazać ją innemu abonentowi wewnętrznemu. Zawieszoną linię można odebrać w celu dokończenia rozmowy, lub sama do nas oddzwoni po określonym czasie. W niektórych urządzeniach funkcja ta jest tożsama z parkowaniem linii. Parkowanie umożliwia między innymi odebranie zaparkowanej rozmowy przez dowolnego innego abonenta.

Przejmowanie połączenia.

Przejmować połączenie możemy w dwóch momentach: zaparkowania połączenia, dzwonienia innego abonenta wewnętrznego. Pierwszy przypadek omówiony jest powyżej, przejdźmy więc do drugiego. Połączenie takie możemy przejąc na dwa sposoby: wybierając konkretnego abonenta którego aparat dzwoni, lub poprzez podanie odpowiedniego kodu przejmujemy połączenie które dzwoni "gdzieś" ale nie wiemy gdzie. Nie wiem co prawda jak w takim przypadku zachowuje się urządzenie kiedy dzwonią np. równocześnie dwaj abonenci i które połączenie jest przechwytywane, ponieważ nigdy tego nie testowałem.

Blokowanie przejmowania.

Po prostu blokujemy możliwość przejmowania rozmów które dzwonią na naszym aparacie i połączeń które zaparkowaliśmy.

Wybieranie ostatniego nieodebranego połączenia wewnętrznego

Nic dodać nic ująć.

Blokowanie aparatu.

Spora część central posiada możliwość zablokowania danego aparatu wewnętrznego. Po zablokowaniu aparatu nie ma możliwości wyjścia na miasto (oczywiście, jeśli dany aparat posiada taką możliwość) i zmiany indywidualnych ustawień aparatu do czasu odblokowania aparatu. W stanie zablokowanym można oczywiście dodzwonić się do danego abonenta.

Abonenta zdalny.

Abonent taki ma możliwość wdzwonienia się z zewnątrz do centrali i zmiany np. własnych uprawnień. Może też np. wyjść drugą linią miejską i wykonać połączenie międzymiastowe lub międzynarodowe. Oczywiście koszt takiego połączenia obciąża rachunek linii włączonej do centrali.

Abonent wirtualny.

Abonent wirtualny jest usługą która umożliwia zdefiniowanie abonenta ze swoimi własnymi uprawnieniami, własnym licznikiem rozmów itp., który nie jest przypisany fizycznie do żadnego aparatu wewnętrznego. Abonent taki może zalogować się na dowolnym aparacie wewnętrznym i wykonywać połączenia. Możemy także wtedy wybierając jego numer wewnętrzny dodzwonić się do niego. Po wylogowaniu się abonent jest z powrotem niedostępny.

Aktualizacja oprogramowania centrali.

Co niektóre centrale posiadają możliwość uaktualniania swojego oprogramowania wewnętrznego.Dzięki temu co pewien czas mamy możliwość uzyskania nowych funkcji na naszym sprzęcie, lub poszerzenia możliwość już istniejących.

Zdalne zarządzanie.

Mamy po prostu możliwość zdalnego zarządzania centralą, najczęściej poprzez modem. Poprzez zdalne zarządzanie należy rozumieć takie rzeczy jak: programowanie centrali, wykonywanie bilingu, czasami diagnozowanie urządzenia. Funkcja przydatna do obniżenia kosztów, nie trzeba dojeżdżać do centrali.

Współpraca z telefonami systemowymi.

Najmniejsze centrale posiadające 1 lub 2 linie miejską i parę wewnętrznych najczęściej nie posiadają możliwości wyposażenia w aparaty systemowe lub można do nich podłączyć tylko jeden aparat. Urządzenia większe umożliwiają podłączenie wiekszej ilości aparatów. Producenci zagraniczni najczęście posiadają w standardzie możliwość podłączenia do wszystkich linii wewnętrznych aparatów sytemowych. W centralach polskiej produkcji jest to opcja. Mamy wtedy możliwość wyposażenia centrali w aparaty systemowe w ilości od paru do wszystkich linii wewnętrznych

CLIP - identyfikacja numeru.

Centrale wyposażone w tą funkcję umożliwiają identyfikację numerów rozmów przychodzących. Dzięki temu informacja ta może być pokazywana na wyświetlaczach aparatów systemowych w momencie kiedy wdzwania się do nas abonent zewnętrzny. Ostatnio pojawiły się centrale, czy też wyposażenia do nich które przesyłają taką informację na zwykłe linie wewnętrzne. Jeśli pod taką linię podłączymy aparat z funkcją identyfikacji numeru to uzyskamy na nim informację o linii która próbuje się do nas dodzwonić.

Dowolny plan numeracji portów.

Możemy w miarę dowolny sposób numerować abonentów wewnętrznych

Poczta głosowa.

Właściwie do każdej centrali da się dołożyć jakiś zewnętrzny system poczty głosowej. W niektórych typach urządzeń możemy dołączyć zaprojektowane do danego typy sprzętu systemy poczty głosowej o dużej pojemnośc, minimum parędziesiąt minut nagrania. Istnieją jeszcze nieduże moduły poczty głosowej wkładane jako karty do centrali. Na nich można zapisać zwykle tylko parę minut nagrania.

Zapowiedź

Najmniejsze urządzenia nie posiadają zapowiedzi głosowej, lub posiadają ją jako opcję.W większych urządzeniach występują one jako opcja lub jako standard, najczęściej w urządzeniach polskich producentów. Jeśli zaś chodzi o chodzi o ilość i długość zapowiedzi to wygląda to bardzo róźnie. Od jednej zapowiedzi trwającej peręnaście sekund do paru zapowiedzi trwających paręnaście minut. Najczęście występuje forma podstawowa, czyli jedna krótka zapowiedź informująca: "Firma X, proszę tonowo wybrać numer wewnętrzny, lub poczekać na połączenie".

DISA.

Jest to funkcja umożliwiająca dodzwonienie się bezpośrednio do danego abonenta wewnętrznego bez pośrednictwa sekretarki czy recepcjonistki. Konieczne jest uruchomienie jednocześnie zapowiedzi głosowej, w czasie trwania której możemy wybrać tonowo numer wewnętrzny i centrala będzie mogła go rozpoznać. Jeśli dany abonent jest zajęty, lub po określonym czasie mie odbierze połączenia, dzwonienie jest przenoszone na inne wyznaczone stanowisko np. sekretarki. Lub też nie, jeśli takie stanowisko nie jest wyznaczone.

Rozpoznawanie sygnału faksu.

Działa identycznie jak DISA, z tą różnicą, że po rozpoznaniu sygnału faksu centrala łączy linie miejską na wcześniej wyznaczoną linię lub grupę linii wewnętrznych.

Bufor rozmów i jego taryfikacja.

Małe urządzenia nie posiadją go lub jest to opcja. W przypadku dużych urządzeń jest to standard, w polskich urządzeniach, lub nie posiadają jej wcale. W przypadku urządzeń zagranicznych, można podłączyć np. na stałe drukarki drukujące na bierząco koszty każdego połączenia, lub podłączyć zewnętrzny bufor rozmów. Bufory takie produkowane są w Polsce dla różnego typu urządzeń. Czy bufor rozmów jest wbudowany na stałe czy jest to urządzenie zewnętrzne, nie jest konieczna stała komunikacja z komputerem. Komputer należy podłączyć tylko na moment ściągania danych i np. zerowania bufora. Dalsza obróbka danych przeprowadzana jest już tylko na komputerze.

Sposób programowania.

Generalnie występują dwa sposoby programowania: za pomocą aparatu sytemowego i przy pomocy komputera. Pierwszy sposób jest mniej wygodny i w większości bardziej kosztowny, przynajmniej tam gdzie do programowania potrzebny jest aparat systemowy. Kosztuje on pareset złotych. Drugi sposób jest bez wątpienia wygodniejszy. A oprócz tego w wiekszości centrale programowane z komputera posiadają zazwyczaj bufor rozmów. Oprogramowanie do zarządzania centralą i taryfikacji rozmów występują jako wyposażenie standardowe z które już nic nie trzeba dopłacać.

Podłączenie bramofonów.

Właściwie wszystkie typy popularnych central umożliwiają podlączenie bramofonów. W niektórych jest to opcja w innych standard. Różna jest także ilość domofonów którą można podłączyć do central. Od jednego do paru, lub nawet w skrajnych przypadkach całą centralę można wyposażyć w bramofony. Możliwości podłączenia bromofonów nie posiadają centrale mające min. paruset abonentów.

Wejście dla sygnału centrali alarmowej.

Co niektóre urządzenia posiadają takie wejścia. W momencie otrzymania wywołania z systemu alarmowego, następuje wybranie wcześniej zaprogramowanego numeru (numerów) i po połączeniu przekazywany jest specifyczny sygnał, lub odtwarzana jedna z zapowiedzi centrali specjalnie nagrana w tym celu

Zasilanie rezerwowe.

Średnie i duże centrale telefoniczne posiadają możliwość podłączenia firmowego zasilania awaryjnego. Umożliwia ono podtrzymanie zasilania od paru do parunastu godzin. W przypadku mniejszych urządzeń najlepiej jest zastosować najprostrze zasilacze awaryjne przeznaczone dla sprzętu komputerowego. Zresztą identycznie można postępować w przypadku większych urządzeń, gdyż jest to rozwiązanie tańsze.

Oprogramowanie CTI.

Dzięki oprogramowaniu CTI uzyskujemy w pewny stopniu możliwoś integracji centrali telefonicznej z siecią komputerową. Dzięki podłączeniu centrali telefonicznej do jednego z komputerów podłączonych do sieci komputerowej, który pełni od tej pory funkcję serwera uzyskujemy sporo nowych możliwości. Uzyskujemy informacje o przychodzących rozmowach wewnętrznych i zewnętrznych, możemy wybierać numery, zamawiać połączenia, przesyłać krótkie wiadomości tekstowe pomiędzy sobą. Przochowywana jest historia zdarzeń, czyli informacja o tym kto do nas dzwonił, z jakimi numerami my się łączyliśmy, archiwum wiadomości tekstowych itp.

Karta sieciowa.

Umożliwia programowanie, wykonywanie bilingów, współpracę z oprogramowaniem CTI poprzez sieć lokalną i poprzez internet. Wszystko zależy od konfiguracji naszej sieci. Bardzow wygodna rzecz, przy połączeniach na większe odległości i istniejącej sieci komputerowej.

Bramka VoIP.

Umożliwia połączenia głosowe poprzez internet. Dzięki czemu posiadając stałe łącze. nie ponosimy dodatkowych kosztów przy połączeniach np. z naszą filią która posiada też stałe łącze i bramkę VoIP. Montowane jako urządzenie zewnętrzne lub wewnętrzne